onsdag 27 juli 2011

Lugnet har lagt sig hos familjen Fridlund...

Vet inte riktigt vad jag ska säga om dagens besök på habiliteringen, vi träffade en kurator och fick återigen berätta om hur det funkar hemma, vad vi vill ha hjälp med och så. Hon höll med om att det inte får gå till så här i alla fall, men det måste dom kanske, vad vet jag. Jag vet i alla fall att det är rent fruktansvärt att det får gå till så här, det ska inte kunna brista på det viset, det är barnpsykiatrin det handlar om, i vårt fall en liten pojke på 9 år som mår fruktansvärt dåligt och tar ut det på resten av familjen som i sin tur mår dåligt och vi är inne i en ond cirkel, för mår inte vi bra och kan hantera honom på rätt sätt blir allt ännu värre. En annan sak som jag blir riktigt förbannad över är att de vet hur det påverkar syskonen, men gör ändå inget för att hjälpa, börjar faktiskt bli lite orolig över dotterns skolstart, just med tanke på att hon också mår dåligt över situationen hemma, jag kan lova att det inte är lätt att vara förälder till ett barn med funktionshinder, men det kan minsann inte heller vara lätt att vara syskon till ett heller.

Som det lät på kuratorn nu i alla fall så ska arbetsterapeut, logoped och dietist kopplas in utöver den specialpedagog och psykolog vi redan träffat, ny läkare blir det också då den nuvarande gått i pension. Har också fått lite information om det här med LSS, ioch med att han har en autismspektrastörning har vi rätt till avlastning, både i hemmet och hos typ en stödfamilj, vi har inte riktigt bestämt oss för vad vi känner är bäst för oss, men vi ska ringa LSS handläggaren imorgon, det ska ju göras utredning först.

Känner mig ändå inte helt säkert på att de tar tag i detta nu, det lovade dom för 2 månader sen och de har inte ens hört av sig. Så tror man ändå att det ska bli bättre, lättare att få rätt hjälp när barnet fått diagnos, kan ju säga att det inte stämmer, de senaste 3 ½ åren har varit en ständig kamp.

Vi ska nu i alla fall, utan barn träffa denna kurator, för att prata av oss, få tips och förslag sånt vi kan prova hemma, tror det kan vara bra, allt man går och bär på måste ju ut någonstans!

barnen lagda i tid idag, så nu råder lugnet, städat lite, förberett middag till imorgon då Sara och Andre med barn kommer, ett besök på andys lekland blir det med, kul!!

2 kommentarer:

  1. ♥ Önskar så att vi bodde närmare och kunde vara till hjälp!

    SvaraRadera
  2. jag med!! men inte bara för hjälpens skull, saknar ju er!!!!! och så har jag ju inte träffat lillgumman än heller! vi ses ju snart i alla fall!

    SvaraRadera